- Dasar Pecah & Perintah Penjajah Inggeris
Disebabkan oleh dasar “pecah dan perintah” yang diamalkan oleh British telah menyebabkan berlakunya rusuhan etnik di Tanah Melayu. Dasar yang mengamalkan konsep pecah dan perintah merupakan satu tindakan yang berkesan diamalkan oleh penjajah British menyebabkan wujudnya jurang antara kaum sama ada dari sudut ekonomi dan juga pola penempatan kaum. contohnya orang-orang Cina tinggal di bandar-bandar menjalankan perniagaan dan juga di kawasan-kawasan lombong sebagai pelombong dan kaum cina memiliki aset yang paling tinggi dalam ekonomi masyarakat Malaysia. Sementara orang-orang Melayu tinggal di luar bandar bekerja sebagai petani atau nelayan kecil. Manakala kaum India kebanyakannya pula sebagai buruh kasar kerajaan dan pekerja di ladang.
British
mengamalkan dasar pecah dan perintah ini bertujuan untuk menyekat ketiga-tiga
kaum ini daripada bersatu padu, British menyedari bahawa sekiranya tiga kaum
utama ini bersatu maka akan menyebabkan kepentingan dan sumber ekonomi mereka
akan terjejas. Masyarakat melayu terdiri
dari petani dan
nelayan di kampung, masyarakat cina
pula telah mewarisi
perniagaan secara turun
temurun dan tinggal di
bandar manakala masyarakat
india bekerja sebagai penoreh getah dan
tinggal di estet. Dasar
ini telah berjaya
direalisasikan bagi
mewujudkan kelompok-kelompok etnik
yang berdasarkan kegiatan ekonomi yang
tinggal dalam kelompok
masing-masing. Kesannya,
interaksi antara kaum
hanya terbatas di
pasar sahaja. Ini melahirkan perasaan prasangka antara kaum
yang telah mengapi-apikan lagi tercetusnya sentimen 13 Mei 1969.
Keadaan
seperti ini menyebabkan hubungan atau komunikasi antara kaum di Tanah Melayu
menjadi terbatas suatu ketika dahulu. Bagi penjajah British keadaan seperti ini
juga sudah memadai bagi mengukuhkan kedudukan serta mengekalkan kuasa mereka.
Suasana yang tidak seimbang ini telah berlanjutan sekalipun negara telah
mencapai kemerdekaan.
- Latar Belakang Pendidikan Yang Berbeza
Semasa
dasar penjajahan British, Tanah Melayu tidak mempunyai sistem pendidikan yang
jelas, penjajah British tidak mengambil peduli tentang dasar pendidikan yang
lahir di Tanah Melayu, mereka hanya mengambil berat dan memajukan sekolah
aliran Inggeris dengan pelbagai kemudahan prasarana yang serba sempurna. Latar
belakang pendiikan yang berbeza juga telah dikaitkan sebagai punca yang membawa
kepada sifat perkauman diantara ketiga-tiga etnik ini semakin menebal. Hal ini
berlaku apabila sistem pendidikan yang wujud di Tanah Melayu sebelum merdeka
terbahagi kepada empat aliran mengikut kaum iaitu sekolah Melayu, Cina, India
dan Inggeris. Kempat-empat aliran ini mempunyai kurikulum yang tersendiri dan
berbeza antara kaum.
Sekolah
Melayu menekankan kemahiran menulis, membaca dan mengira sekadar keperluan
peringkat rendah sahaja. Manakala kurikulum sekolah Cina dan India pula
masing-masing berkiblatkan negeri asal mereka, sukatan pelajaran serta
buku-buku teks dan guru-guru yang mengajar juga telah dibawa dari Negeri China
dan India. Keadaan ini telah mengukuhkan lagi keadaan keperibadian etnik yang
telah sedia wujud. Sekolah Inggeris pula hanya dapat dinikmati oleh orang-orang
Cina dan India yang tinggal di bandar-bandar dan sebilangan orang melayu yang
terdiri daripada pembesar atau kerabat diraja.
Ketiadaan sistem pendidikan yang
seragam ini menyukarkan semangat perpaduan sukar dicapai. Pelajar langsung
tidak berpeluang untuk bergaul dengan pelajar atau etnik lain ini menyulitkan
pembentukan persefahaman antara etnik. Disebabkan sukatan pelajaran kaum cina
dan india berasal dari negara asal maka pemikiran anak-anak muda mereka
berpaksikan kepada cara atau gaya hidup tempat asal leluhur meraka. Melalui
pendidikan ini juga pengaruh daripada kehidupan dan adat resam serta merasakan
kaum mereka lebih cemerlang wujud, sistem pendidikan yang tidak seragam juga
boleh mewujudkan perasaan prasangka dan streotaip antara kaum. Keadaan ini
menyebabkan sesetengah masyarakat dalam kaum yang berbeza ini memandang rendah
terhadap kaum lain.
- Perasaan Tidak Puas Hati Terhadap Hak Istimewa Orang Melayu
PAP
telah secara lantang menyuarakan rasa tidak puashati terhadap apa yang disebut
sebagai hak istimewa orang Melayu dalam perlembagaan. Mereka mendakwa hak
kaum-kaum lain telah diketepikan kononnya mereka telah tersisih daripada
keadilan. Oleh sebab itu menurut Jomo dalam bukunya "Pembangunan Ekonomi
dan Kelas Sosial di Semenanjung Malaysia ", isu sebenar yang mencetuskan
peristiwa 13 Mei adalah perasaan tidak puas hati terhadap hak istimewa orang
Melayu. Namun hakikat sebenarnya kedudukan taraf ekonomi orang Melayu adalah
terkebawah berbanding dengan kaum Cina. Pendeknya apa yang didakwa oleh
orang-orang Cina yang mereka terjejas oleh peruntukan hak istimewa orang Melayu
ini adalah sebagai alat semata-mata umtuk mereka berlindung di sebaliknya bagi
menarik perhatian dan sokongan ramai terutama menjelang pilihan raya 1964.
Menyedari akan bahayanya pengaruh majoroti Cina dari Singapura ini, Tunku telah
mengambil keputusan untuk memaksa Singapura keluar dari Malaysia pada 9 Ogos
1965.
Namun
keadaan ini tidak mematahkan semangat PAP untuk cuba membela nasib orang-orang
Cina di Tanah Melayu. Berikutan itu sebuah parti baru telah ditubuhkan di Malaysia
bagi mengambilalih fungsi PAP sebelum ini. Parti baru itu diberi nama Parti
Tindakan Demokratik (DAP). Menjelangnya pilihanraya 1969 parti DAP dan parti
-parti pembangkang lain telah memainkan isu-isu sensitif dan perkauman termasuk
membangkitkan soal-soal ketidakadilan menyebabkan perasaan tidak puas hati dan
kegelisahan di kalangan rakyat menjadi bertambah .
Sebenarnya
apa yang cuba dilakukan oleh parti-parti politik ini bertujuan untuk
mendapatkan kemenangan dalam pilihanraya, di mana mereka tidak mempedulikan
sentimen antara kaum yang boleh membahayakan itu.
- Bahasa Melayu sebagai agama rasmi negara
Isu
bahasa juga tidak kurang pentingnya dalam menyumbangkan faktor kepada peristiwa
13 Mei. Berikutan perisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu 1957, sebuah
perlembagaan Persekutuan telah dibentuk yang antara lainnya menyatakan dengan
jelas tentang kedudukan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris adalah sebagai bahasa
rasmi negara. Selepas sepuluh tahun merdeka kerajaan akan mengkaji semula
tentang kedudukan bahasa Inggeris dengan tujuan untuk mengugurkannya daripada
status bahasa rasmi dan hanya bahasa Melayu sahaja yang diiktiraf sebagai
bahasa rasmi.
Untuk
mencapai tujuan itu, pada 31 Ogos 1967 kerajaan telah mengadakan pelbagai
kegiatan bagi tujuan memperluaskan penggunaan bahasa Melayu . Antara kempen
yang dijalankan ialah Hari Bahasa Kebangsaan, Minggu bahasa Kebangsaan dan
Bulan Bahasa Kebangsaan. Pelaksanaan penggunaan Bahasa Kebangsaan telah
dipelopori oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dengan dipimpim oleh Syed Nasir bin
Ismail.
- Perbezaan agama dan budaya
Kaum
melayu sebahagian besarnya beragama islam Kaum cina beragama Buddha, Lao-Tza,
Taoisme, Conficius manakala
kaum india beragama hindu. Di samping itu terdapat juga
yang beragama kristian.
Setiap
kaum juga mempunyai kebudayaan
yang tersendiri. Masalah
perpaduan ini bukannya bermula
disebabkan agama lain
tetapi akibat dari
sikap jahil terhadap agama-agama
lain hingga banyak
perkara yang dilakukan secara tidak
sengaja telah menyinggung
emosi penganut agama
lain. Inilah punca yang telah mengakibatkan peristiwa 13 Mei 1969.
- Masalah Ekonomi
Kegiatan ekonomi berbeza telah mewujudkan jurang pendapatan berbeza antara kaum dan menimbulkan rasa tidak puas hati dan persaingan ekonomi secara tidak sihat. Ketidakseimbangan ini menyebabkan setiap kaum saling mencemburui satu sama lain. Orang melayu mencemburui kemewahan dan kejayaan orang cina manakala orang cina dan india mencemburui kelebihan orang melayu yang mendapat peluang perkhidmatan dalam sektor pentadbiran.
No comments:
Post a Comment